(Lite roligt och intressant)
Del 1: http://www.boredpanda.com/fun-maps-they-didnt-teach-you-in-school/
Del 2: http://www.boredpanda.com/fun-maps-they-didnt-teach-you-in-school/2/
onsdag 28 augusti 2013
tisdag 27 augusti 2013
År 7: Uppgift forntida kulturer
https://docs.google.com/a/edu.sollentuna.se/document/d/1UWhfBmKw5EEboeqREAM_-VSqEEbXIQObEbaSKOh5Gfo/edit
Länktips: Klicka på etiketten "forntiden" i högerspalten på bloggen
Länktips: Klicka på etiketten "forntiden" i högerspalten på bloggen
fredag 23 augusti 2013
måndag 19 augusti 2013
The big five - de fem viktigaste förmågorna i skolan
Vad menas egentligen med ”Big 5″? Namnet ”Big 5″ kanske du har stött på i andra sammanhang, då främst när det gäller storvilts-jakt i Afrika, dvs när man jagar de 5 stora djuren (lejon, buffel, gepard, elefant och noshörning). Dessa djur anses vara de allra främsta bland jägare att skjuta.
Inom skolan så handlar ”Big 5″ om olika förmågor som du ska utveckla och bli allt bättre på. Ordet förmåga betyder kunnande eller skicklighet, alltså något som vi ska bli skickliga på. De 5 förmågorna är analysförmågan, kommunikativa förmågan, begreppsförmågan, informationshanteringsfrågan samt den metakognitiva förmågan. I skolan använder du alla 5 förmågor i samtliga ämnen, men i vissa ämnen dominerar några av förmågorna och i andra ämnen är det andra förmågor som övas mest. I SO t.ex. övar man mycket på analysförmågan, begreppsförmågan och procedurförmågan. Vi använder oss av källor, diskuterar dessa källor och funderar kring om de är trovärdiga eller ej, lär oss massa nya ord och begrepp, funderar kring hur allt hänger i hop – dåtid, nutid och framtid.
Vad innebär då dessa olika förmågor?
Den metakognitiva förmågan (tankeprocesser, hur man tänker). Du ska:
* Kunna lösa problem på ett bra sätt utifrån vilken situation man är i när och med tanke på vad man vill ska hända.
* Fundera över om informationen man fått är viktig eller inte.
* Våga testa dig fram. Våga ändra dig om det visar sig att en sak är fel.
* Visa att du lägger märke till saker som händer och sker omkring oss i vår värld och att du kan fundera och resonera kring dessa händelser.
* Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat.
* Fundera över vad som är möjligt eller inte möjligt i olika situationer.
* Kunna söka efter och samla ihop information du vill ha
* Veta skillnaden mellan fakta och åsikter
* Fundera över om informationen du hittat är rätt och riktig för att veta om du kan använda den
* Veta betydelsen av källkritiska begrepp och kunna använda dig av dessa
Analysförmågan. Du ska:
* Kunna förstå och beskriva orsaker och konsekvenser (varför något sker och hur det påverkar framtiden)
* Kan se på saker på olika sätt, ur olika perspektiv, och förstå varför man kan förstå saker olika.
* Komma på lösningar på problem
* Kunna jämföra saker, t.ex. händelser, tidsepoker, geografiska platser och se hur de är lika och olika varandra.
* Förstå vad begrepp och ord betyder.
* Förstå hur begrepp och ord hör ihop.
* Kunna använda begrepp och ord på nya sätt.
Kommunikativa förmågan. Du ska:
* Kunna och våga diskutera det man tror på när andra berättar om varför de tror på något annat.
* Våga säga vad man tycker och stå för det man tycker.
* Kunna och våga berätta hur det kommer sig att man tycker som man gör.
* Redovisa sitt arbete för andra.
delvis hämtat från: http://sobloggalfa.wordpress.com
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)